Rabu, 17 November 2010

MONYANG KU KHALILULLAH NABI IBRAHIM : KAMI MENGINGATIMU, KAMI IKUTI PENGAJARANMU


HARI INI DAN TIGA HARI BERIKUTNYA kami dalam lingkaran bilangan 1000 juta yang masih bernafas di seluruh persada dunia tampil mempamirkan kasih sayang kami kepadaMu wahai Monyang tercinta. Saban hari kami dengan penuh khusyu' dan syahdunya mengungkap namamu dibibir-bibir kami. Kami sebut namumu palaing kurang lima kali sehari. Ramai dikalangan kami menyebut namamu dengan bilangan yang lebih banyak.

Kami sebut namamu bukan dalam majlis sebarangan. Kami sebut namamu bukan dalam pesta hiburan melekakan. Kami sebut namu bukan mainan atau dalam alunan nasyid yang didendangkan. Wahai Monyang kami, kami sebut namamu yang indah ini dalam sholat kami. Kami sebut namamu ketika kami menyembah tuhanmu . Tuhan yang engkau dengan setulus hatimu mencariNya. Kami juga menerima TUHANMU sebagai TUHAN KAMI jua.

Kata-kata saktimu tetap utuh dalam ingatan kami. Kata-kata hebatmu yang disemadikan sendiri oleh tuhanmu dalam QuranNya. Quran yang ditatang penuh hormat oleh suruhan tuhanMu bertaraf Ketua Para Malaikat  untuk disampaikan kepada cucu teragungmu Rasul paling akhir buat seluruh 'alam Nabi Muhammad S.A.W.  untuk tatapan seluruh insan hingga qiamat. Ungkapan katamu wahai Monyang tercinta kami semadikan pula dalam lingkaran ingatan otak kami. Kami tatangnya dimana sahaja kami berada. Kami tatangnya dalam apa juga keadaan. Kami sanggup hadapi segala mehnah dan trbulasi kerananya. Katamu itu wahai Monyang kami adalah kata penentu kebahagian  kami.

Monyang Tercinta ... Demi katamu itulah kami lakukan Sholat ( solat = سلاة / sholat = صلاة ) . Demi katamu itulah namamu kami sebut dalam sholat kami. Tuhanmu menitahkah kami melalui cucumu Nabi Muhammad agar kami menyebut namumu dalam sholat kami.

Monyang Tercinta ... Ribuan tahu dulu engkau menyebutkan kata saktimu ini. Dengan katamu ini engkau dibakar. Dengan katamu ini juga kebakaran terhadapmu tidak menjadi. Dalam negara yang punyai pemerintah paling zalim dalam dalam tamadun dan peradaban dunia kamu laungkan katamu ini. Engkau laungkan sekuat suaramu. Engkau pancarkan laungan itu dari dasar hati muliamu yang cekal dan tabah. Dari hatimu yang telus dan ikhlas. 

Monyang tercinta ... Engkau kumandangkan alunan katamu itu menggegar dan menghancurkan semua singgahsana puaka. Engkau kucarkacir keselesaan pemerintah dan penguasa durjana dimasa sahaja mereka berada Engkau humbankan keperilakuan kurang ajar dan biadap mereka dalam tandas najis yang amat jijik.

Kata mu wahai Monyangku Khalilullah. Katamu wahai Monyang kami Habibullah .. Katamu yang merobah perjalanan tamadun dunia,  menguasai seluruh urat nadiku, menguasai seluruh urat nadi kami. 

Katamu yang menarik kami untuk mengembara melalui jalan susur galur pengembaraanmu sebenarnya membuat manusia puaka dan biadap lari lintang pukang. Kadang-kadang membuat mereka bertindak ganas seganas-ganas nya dimuka bumi. Mereka menerkam siapa sahaja yang berada di jebuhraya pengembaraan mengikut jalur garisan dan peta yang engkau telah lakarkan.Engkau tabah hadapi. Kami juga berusaha untuk tabah menghadapinya.

Katamu semasa hidupmu ribuan tahun lalu sunggah indah wahai Monyang kami. Katamu diulang sebut oleh tuhanmu dalam QuranNya yang mulia dalam bentuk  " Ayat Ajuk "  yang amat indah dan mempesonakan :

إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ
AKU MENGEMBARA MENCARI TUHANKU. 
TUHANKU TETAP MEMBERI PERTUNJUK KEPADAKU
 Wahai Monyang Tercinta..... Aku, Isteriku, Anak-anak Menantuku, Zuriat-zuriatku  di harap juga  para pelajar yang berada di payung bimbingan kamii - secara langsung atau tidak langsung - dihari-hari memperingati JIHAD AGUNGMU ini berjanji akan mengikuti jejak perjuangan dan jihadmu dengan ikhlas-seikhlas hati dan jiwaraga kami. 

Kami pohon TUHANMU memperkuatkan KAMI seperti TUHANMU MEMPERKUATKAN ENGAKAU DULU, WAHAI MONYANG KAMI .......

Hingga disini dulu wahai Monyang Tersayang  .... Akan aku lakarkan lagi kesyahduanku terhadapmu

Catatan Yusoff 'Uthman 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan